marți, 7 ianuarie 2014

Programul SRL-D. -Tinerii vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil din partea statului pentru a-si dezvolta o afacere



Cei cu varste de pana la 35 de ani pot aplica pentru a primi un credit nerambursabil de pana la 10.000 de euro in cadrul Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri. Avand in vedere succesul de care s-a bucurat inca de la lansare, acest program a fost prelungit recent de autoritati pana in anul 2020, pentru un numar de cel putin 550 de beneficiari pe an.



Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, care transpune o schema transparenta de ajutor de minimis, a fost lansat, in urma cu 2 ani, prin OUG nr. 6/2011, in timp ce normele sale de aplicare au fost aprobate prin HG nr. 96/2011.

Avand in vedere succesul de care s-a bucurat in randul aplicantilor, programul a fost prelungit pana in anul 2020, anunta Guvernul intr-un document de presa remis redactiei noastre la jumatatea lunii aprilie. "Luand in considerare necesitatea aplicarii lui si in urmatorii ani, Guvernul a aprobat prin hotarare prelungirea aplicarii acestui program pentru perioada 2013-2020, pentru un numar de cel putin 550 de beneficiari in fiecare an, prin asigurarea, din bugetul aprobat anual Ministerului Economiei a sumelor necesare pentru plata alocatiilor financiare nerambursabile necesare", informa Guvernul.

Mai exact, guvernantii au adoptat la acea data un act normativ in acest sens, Hotararea Guvernului pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 96/2011 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, care permite tinerilor sa beneficieze de sprijin financiar din partea statului inca 7 ani.

Actul normativ aprobat de Executiv a fost publicat recent in Monitorul Oficial nr. 276 din 16 mai 2013. Este vorba despre HG nr. 186/2013, care stabileste urmatoarele: "Finantarea in perioada 2010-2020 a programului pentru acordarea, prin Ministerul Economiei, de alocatii financiare nerambursabile, denumite in continuare A.F.N., pentru cel putin 1.100 de microintreprinderi «S.R.L. - D» pe an, in perioada 2010-2012, si pentru cel putin 550 demicrointreprinderi «S.R.L.-D» pe an, in perioada 2013-2020, se asigura din bugetul aprobat anual Ministerului Economiei".


Cine poate aplica?


Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri se adreseaza tinerilor cu varste de pana la 35 de ani care vor sa inceapa o afacere. Astfel, acestia pot depune proiecte pentru a primi un credit nerambursabil de pana la 10.000 de euro din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare.

OUG nr. 6/2011 stabileste conditiile de participare in cadrul programului de accesare a creditelor nerambursabile de pana la 10.000 de euro. Astfel, tinerii care vor sa obtina un credit prin intermediul acestui program guvernamental trebuie sa:
aiba capacitate juridica deplina de exercitiu, varsta de pana la 35 de ani, impliniti cel mai tarziu in ziua inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului. Daca la data inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului, conditia referitoare la varsta este indeplinita, aceasta se considera indeplinita pe intreaga perioada de acordare a facilitatilor;
anterior datei inmatricularii societatii in Registrul Comertului , nu trebuie sa mai fi detinut si nu detin calitatea de actionar sau asociat al unei intreprinderi constituite in Spatiul Economic European (SEE);
infiinteze pentru prima data o societate comerciala cu raspundere limitata in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei Ordonante de urgenta nr. 6/2011;
declare pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale pentru declaratii mincinoase, ca indeplinec conditiile prevazute, declaratia urmand sa fie depusa la Registrul Comertului odata cu cererea de inmatriculare a societatii;
sa nu mai fi beneficiat de finantare in cadrul acestui Program.

In acelasi timp, actul normativ prevede si o serie de obligatii referitoare la statutul microintreprinderii pentru care se acorda creditul:
este societate comerciala cu raspundere limitata-debutant (SRL-D), care functioneaza pe durata nedeterminata, in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant se obtine la data inmatricularii la Registrul Comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul sau social;
se incadreaza in categoria microintreprinderilor in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale OUG nr. 6/2011;
este infiintata de un intreprinzator debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 intreprinzatori debutanti asociati;
este administrata de asociatul unic, de unul sau mai multi administratori dintre asociati;
are in obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevazute de clasificarea activitatilor din economia nationala in vigoare (CAEN Rev 2).

Ce facilitati se acorda?


In cadrul acestui program, firmele infiintate de tineri pot primi o alocatie financiara nerambursabila reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro, din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare.

Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in lei, in limita plafonului aprobat de Ministerul Economiei.

Totodata, Fondul National de Garantare al Creditelor pentru IMM acorda garantii pentru creditele contractate de „SRL-D” in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de Agentie, pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro, echivalentul in lei.

Firmele SRL-D sunt scutite de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.

De asemenea, pentru operatiunile de inmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comertului, pentru inregistrarea microintreprinderii nu sunt datorate taxe.

Tinerii debutanti in afaceri in cadrul programului primesc consiliere, instruire si sprijin din partea OTIMMC, in a carui raza de competenta isi are sediul social.




Înfiinţarea unei firme este acum mai uşoară ca niciodată. Pentru majoritatea întreprinzătorilor din România, înfiinţarea unui SRL reprezintă primul pas în lumea afacerilor, de cele mai multe ori, reprezentând şi prima lor societate comercială.

Înfiinţarea unui SRL-D este recomandat tuturor tinerilor de până la 35 de ani, care-şi deschid prima lor afacere. De ce, am explicat mai bine în acest articol. Actele necesare deschiderii unui SRL-D, documentele pe care trebuie să le aibă tânărul întreprinzător, paşii ce urmează a fi făcuţi dar şi costurile sau cheltuielile înfiinţării unui SRL-D le puteţi vedea în rândurile în care urmează.

De precizat că înfiinţarea unui SRL-D este similară cu înfiinţarea oricărui SRL şi ar trebui să nu dureze mai mult de 3 zile. Actele necesare înfiinţării unui SRL-D sunt: contract de comodat pentru sediul social, actul constitutiv, rezervarea de nume pe care o obţii de la Registrul Comerţului, chitanţa care atestă depunerea capitalului social (minimum 200 de lei) şi o serie de formulare pe care le vei primi şi completa pe loc la Registrul Comerţului. Şi pentru că vrem să te ajutăm cu documentele necesare înfiinţării firmei, mai jos ai ataşate şi două modele de contract de comodat, respectiv de act constitutiv.

Costurile sau taxele pentru înfiinţarea unui SRL-D sunt zero. Fii totuşi pregătit cu un timbru fiscal de 4 lei, necesar a fi adăugat la dosarul (cu şină) depus la Registrul Comerţului.



Paşii de urmat pentru înfiinţare a unui SRL-D sunt următorii:

Ziua 1:

-Mergi la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul judeţului în care vei avea sediul social al firmei, pentru rezervarea numelui firmei. Fii pregătit cu cel puţin 5-10 variante de nume. De obicei, vei obţine rezervarea de nume pe loc.

-Completează şi încheie contractul de comodat şi actul constitutiv (nu uita că nu ai voie să alegi mai mult de 5 grupe CAEN) şi împreună cu rezervarea de nume te duci la orice bancă pentru depunerea capitalului social.

-Cu chitanţa care atestă plata capitalului social, dar şi cu celelalte documente(act constitutiv, contract de comodat, copie dupa actul de proprietate al celui cu care ai incheiat contractul de comodat) te întorci la Registrul Comerţului, unde completezi formularele necesare dosarului de înfiinţare. Acestea le primeşti la biroul de Informaţii al Registrului Comerţului. De asemenea, în orice oficiu al Registrului Comerţului vei găsi toate aceste formulare şi completate sub formă de exemplu, fiind relativ facilă completarea acestora de către oricine. De asemenea, nu uita sa atasezi si o dovada de proprietate a spatiului pe care s-a facut contractul de comodat.

-Cu dosarul completat, te prezinţi la ghişeul destinat depunerii acestuia. Şi cam asta a fost. Într-o zi, în cel mai bun caz, actele înfiinţării unei firme au fost rezolvate.

Ziua 2:

-Acum aştepţi înfiinţarea firmei.

Ziua 3:

-Teoretic, în a 3-a zi, dacă nu sunt probleme în dosar, actele oficiale ale firmei ar trebui să fie gata, putând ridica de la Registrul Comerţului, Certificatul de Înregistrare. Odată acesta obţinut, poţi merge la orice magazin specializat pentru a-ţi realiza prima ştampilă.



Nu uita însă, că una din obligaţiile SRL-D-ului, este ca în termen de 10 zile de înfiinţare, să înştiinţezi Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru IMM-uri printr-un email către Oficiul teritorial de care aparţine noua firmă. Acesta trebuie să conţină o copie după CI a întreprinzătorului, copie a Certificatului de Înregistrare şi o notificare scrisă, de înştiinţare, semnată şi stampilată. Modelul il regăsiţi mai jos.

De precizat că şi în cazul înfiinţării unui SRL normal, procedura este în mare parte la fel, diferenţa principală constânt în plata unor taxe de înfiinţare (de aproximativ 400-500 de lei). De asemenea, durata de înfiinţare poate să fie un pic mai mare în cazul unor evenimente neprevăzute sau dacă de exemplu, sediul social va fi la bloc, unde va fi necesară obţinerea acordului din partea tuturor vecinilor.

Mai multe informatii despre obtinerea celor 10.000 de euro pentru SRL-D poţi gasi in pagina dedicata de aici. Dacă mai ai alte întrebări legate de înfiinţarea unui SRL-D, nu ezita să ne contactezi.